#Hashtags
Hvad er et hashtag og hvordan bruger man det?
Hashtag er det lille symbol, som både ligner, men også bliver kaldet for “havelåge”: #.
Et hashtag er en kombination af bogstaver, tal eller emojis UDEN mellemrum.
Det bruges primært på sociale medier, til blandt andet:
- At øge synligheden af indhold
- Nå et bredere publikum
- Til at kategorisere indhold ud fra bestemte emner og temaer
- Til at gøre indhold søgbart
Hvor bruger man det?
Hashtags kan bruges på alle de sociale medier – nogle platforme er dog mere effektive end andre:
-
Instagram er dén platform, hvor hashtags er absolut mest populært.
Herinde bruges det for at gøre indholdet mere synligt og nå ud til et bredere publikum.
Den ønskede effekt er højere rækkevidde, samt øge antallet at relevante følgere.
Det er muligt at tilføje op til 30 hashtags til et opslag – og et godt tip fra mig: BRUG DEM!!
Men! Brug dem rigtigt! - LinkedIn er et super godt sted at bruge hashtags – dog ikke i samme mængde som på Instagram. Det anbefales at bruge omkring 3-5 hashtags i LinkedIn opslag.
Ved at bruge korrekte og relevante hashtags på LinkedIn, er det muligt at nå endnu længere ud med dine indlæg og artikler.
Brug dem til at beskrive dét emne/område hvor du har din ekspertise. På dén måde kan du nemmere komme i kontakt med relevante personer, der ønsker del i din viden.
Du kan også selv søge på hashtags og derved deltage i samtaler om specifikke emner, samt få kontakt til bestemte personer eller faggrupper. - Facebook: Selvom hashtags bruges på Facebook, er de ikke lige så udbredte som på Instagram, og der er mange delte meninger om hvor relevant det er herinde.
Da de kan bruges til at kategorisere indhold, vil jeg anbefale at bruge dem – dog i en begrænset mængde, hvilket vil sige maks 3-5 stykker i et opslag. -
X (det tidligere Twitter) bruger hashtags til at organisere tweets og gøre dem søgbare.
Brugere kan søge efter specifikke hashtags for at finde tweets om bestemte emner. -
TikTok: Bruges til at kategorisere og finde videoer om bestemte trends eller emner.
-
Pinterest: Anvendes til at kategorisere og søge efter pins inden for bestemte interesser eller temaer.
Find de rigtige hashtags
Det er afgørende at bruge de rigtige hashtags, for at opnå de ønskede resultater.
Det gælder om at bruge dem, som først og fremmest bedst muligt beskriver din niche, dit produkt, dine ydelser, eller hvad det måtte være.
Men det er også vigtigt at bruge dem, som målgruppen følger og søger efter – altså deres interesser.
OG! så er det super vigtigt at kigge på poulariteten af de givne hashtags.
Hvis du f.eks. er en mindre virksomhed i Danmark, med danske kunder, så skal du IKKE bruge de allermest populære internationale hashtags med mange mange hundrede tusind opslag, hvor der er voldsom konkurrence – dine opslag vil simpelthen forsvinde i mængden.
Sæt tid af til at lave en analyse over de hashtags du forestiller dig kan være brugbare:
- Hvor mange opslag findes allerede med det pågældende hashtag?
- Er billederne indenfor samme genrer som dem du poster?
- Er det lignende virksomheder eller potentielle kunder der bruger hashtagget, eller bliver det brugt i en helt anden branche eller en anden forbindelse?
Det er en god idé at finde hashtags, der har mellem 1.000-10.000 opslag, da det vil give dig en reel chance for at blive vist.
Vær påpasselig med at bruge hashtags med f.eks. 1 million eller flere opslag, da chancen for at man som mindre virksomhed bliver vist, er relativ lille.
Du kan sagtens bruge et enkelt eller 3, men have størst fokus på de mindre populære.
Varier dine hashtags
Det er vigtigt at bruge forskellige hashtags, som er valgt specifikt til dét emne du laver posts omkring. Det betyder blandt andet, at dine hashtags bør varieres fra opslag til opslag.
Nogle kan gå igen hver gang, mens andre bør udskiftes, afhængig af temaet/emnet.
For at gøre det nemmere for dig selv, kan jeg anbefale du laver et “bibliotek”.
Det kan f.eks. være et dokument på din telefon eller din pc med “hashtag-pakker”, som du kan bruge afhængigt af dine emner.
!!! Det er vigtigt, at du laver dine egne ‘pakker’ og ikke blot kopiere fra en konkurrent.
Når du har fået gang i dine hashtags, så HUSK at analysere på dem og juster efter hvad der virker og ikke virker.
Hashtag strategi
Vil du nå længst muligt ud over rampen med dine hashtags?
Jeg kan hjælpe dig med at lave en analyse af relevante hastags, indenfor din branche og din målgruppe.
Lad os starte med en gratis og uforpligtende 15 min. samtale i telefonen, inden du tager en beslutning om et evt. samarbejde – det skal føles godt i maven 🙂
Giv mig et kald på tlf.: 49 40 20 04 eller udfyld kontaktformularen, så ringer jeg dig op.
Kontakt mig
Du er ALTID velkommen til- gratis og uforpligtende – at kontakte mig via telefon, mail eller kontaktformularen HER.
49 40 20 04
susanne@marketingfyn.dk
Hvis du ringer, er jeg nemmest at fange på hverdage ml. kl. 9 – 16.30.
Hvis jeg er optaget af et møde, kundebesøg eller lignende, lægger du blot en besked.
Jeg vender tilbage hurtigst muligt, og altid indenfor 24 timer på hverdage.
Foretrækker du at skrive, kan du enten sende mig en mail eller udfylde kontaktformularen.
Skriv lidt om dine udfordringer eller hvad du ønsker hjælp til.
Jeg svarer hurtigst muligt, og altid indenfor 24 timer på hverdage.

Vil du vide mere om hvem jeg er, og hvad jeg står for?
Læs mere om mig HER.
Kontakt mig
Du er ALTID velkommen til- gratis og uforpligtende – at kontakte mig via telefon, mail eller kontaktformularen HER.
Hvis du ringer, er jeg nemmest at fange på hverdage ml. kl. 9 – 16.30.
Hvis jeg er optaget af et møde, kundebesøg eller lignende, lægger du blot en besked.
Foretrækker du at skrive, kan du enten sende mig en mail eller udfylde kontaktformularen.
Skriv lidt om dine udfordringer eller hvad du ønsker hjælp til.
Jeg svarer hurtigst muligt, og altid indenfor 24 timer på hverdage.

Du er ALTID velkommen til- gratis og uforpligtende – at kontakte mig via telefon, mail eller kontaktformularen HER.

Marketing Fyn
v/Susanne Lillelund
Øhavevej 12a
5800 Nyborg
CVR: 40807535
Tlf.: 49 40 20 04
Mail: susanne@marketingfyn.dk
| Copyright © 2023 | Webdesign: Marketing Fyn | Cookie- og privatlivspolitik | Handelsbetingelser |

Marketing Fyn
v/Susanne Lillelund
Øhavevej 12a
5800 Nyborg
CVR: 40807535
Tlf.: 49 40 20 04
Mail: susanne@marketingfyn.dk
| Copyright © 2023 | Webdesign: Marketing Fyn | Cookie- og privatlivspolitik | Handelsbetingelser |